Singular
|
Plural
|
Gloss
|
Num. of nouns in the data
|
||
1
|
w-ùə̀
|
2
|
gh-ɨ́
|
‘human(s)’
|
96
|
3
|
e-wú
|
4
|
e-ghí
|
‘hundred(s)’
|
2
|
3
|
e-kwî
|
6a
|
m-kwî
|
‘bed(s)’
|
8
|
3
|
e-lwɔ̂
|
13
|
te-lwɔ̂
|
‘bridge(s)’
|
22
|
5
|
e-chí
|
6
|
ə-chí
|
‘stone(s)’
|
32
|
5
|
e-zhísē
|
13
|
te-zhísē
|
‘feast(s)’
|
135
|
7
|
a-chì
|
8
|
e-chì
|
‘leg(s)’
|
177
|
7
|
kə̄tɨ́m
|
2
|
gh-ɨ́
kə̄tɨ́mà
|
‘soldier(s)’
|
2
|
7
|
a-kɔ́yn
|
4
|
e-kɔ́yn
|
‘forearm(s)’
|
6
|
7
|
a-fú’
|
6a
|
m-fú’
|
‘garden(s)’
|
10
|
7
|
a-ghó
|
6
|
ə-ghó
|
‘hand(s)’
|
2
|
7
|
a-fghà’
|
13
|
tē-fghà’
|
‘obligation(s)’
|
8
|
9
|
Ø-ndɛ̀
|
10
|
sē-ndɛ̀
|
‘houses(s)’
|
160
|
9
|
Ø-ndōm ə̀ mbvɨ̄
|
2
|
ndōm
ə̀ sēmbvɨ̄ə̄
|
‘rooster(s)’
|
3
|
19
|
fe-tú’
|
6a
|
m-tú’
|
‘day(s)’
|
80
|
Här är en tabell som visar vilka substantiv klasser som
finns i Mmen, vilka prefix de har och hur de paras ihop i singular och plural.
Vissa par är mer vanliga än andra. Det är ju roligt när man kommit så här långt att man får se
en fin tabell. Men vad säger den egentligen. Utanför sin kontext så säger den
inte så mycket men om vi förklarar att varje substantivklass även avgör hur
andra ord uttalas och därför också stavas (jämför min röda bil men mitt röda
äpple ). Om man sätter ihop ord med fel markör ett exempel ’mitt hus’ *ndɛ ghɨmə när korrekt form ska vara ndɛ zɨm (jämför på svenska min
hus) så låter det helt fel, ingen tar en sådan text på fullaste allvar, vare
sig det är en enkel berättelse, ett häfte om hur man undviker malaria eller en
liknelse från Lukasevangeliet. Så nu vet ni det, substantivklasser, det gör
skillnad det!