Thursday 7 June 2012

Sveriges Nationaldag


Idag har jag firat Sveriges nationaldag lite annorlunda, ingen nationalsång eller flagghissning eller tårta. Istället blev det bönor med tacokrydda och plantaines (stora bananer). Det enda som påminde om Sverige denna 6e juni var nog vädret, lite molningt med skiftande sol och regn. Men den största händelsen idag startade med en enkel bön igårkväll då jag och min syster Janelle bad om vatten. Så imorse, efter tolv dagar utan rinnande vatten i lägenheten, så kom bönesvaret. När min syster Janelle ropade ’water is flowing’ släppte jag frukostmackan och sprang in till badrummet, på med duschen och fram med stora 100 liters tunnan, sen tillbaka till köket, fylla alla dunkar och petflaskor med vatten, samt hinken för som filtrerar vårt vatten. Ja och sen passa på att tvätta golv och städa toaletter medans vi har vatten och varför inte sätta några tvättar med maskinen också. Och tack och lov att alla hjälptes åt, vi hann knappt färdigt före vattentrycket minskade och försvann. Det är intressant att man så fort kan vänja sig vid och ta för givet att ha rinnande vatten ur kranen, man blir lika förvånad varje gång det försvinner. Nu tackar jag dock Gud att han har gett oss en inre källa av levande vatten som strömmar ur vårt inre som aldrig sinar. Det är min bön denna dag också för Sverige att det levande vattnet ska fylla vårt avlånga land, lite ökat vatten tryck skulle inte skada där hemma hos er också!!!