Friday 19 August 2011

Je suis arrivée

I onsdags kvall anlande jag till Kamerun och till Douala, det var valdigt varmt att ha jeans och gymbaskor. Jag blev sa glad och tackade Gud nar mina vaskor antligen dok upp pa rullbandet efter mer an 30 min. Allt har sin tid, ni vet, vanta ocksa, vi har bara inte ovat tillrackligt pa det i Sverige! Efter att ha fatt sova over hos Immanuel och Denise i deras fantastiska villa med varmvatten, fick jag skjuts till bussen som tog mig till Yaounde. Hit kom jag alltsa igar. Jag fick traffa Elvire, ansvarig for projektet som CABTAL har i Mmen, fick lyssna till hur hon kom att jobba inom CABTAL, fascinerande!

Idag fick jag bade internetuppkoppling och ett SIMkort har i Kamerun. Jag kom hem och skulle ringa och maila och upptacker att varken internet eller SIMkort fungerar, jag far vanta till mandag. Min forvantan och forhoppning att kunna maila folk och skypa med familjen gick inte i fullbordan direkt som jag tankt den har gangen. Welcome to Africa! Nagon sa innan jag akte att: 90% av vad du forvantar dig kommer att vara annorlunda, kanske 10% av vad du forestaller dig kommer ske som du tankt.... Vilken uppmuntran! Men jag tror att den visa manniska som sa detta faktiskt har ratt, inte mycket blir som man har tankt. Oftast blir vi besvikna pga brustna forvantningar, om jag inte hade forvantat mig att kunna maila och ringa folk i helgen hade jag inte blivit besviken, men nu nar jag hade forvantat mig det kandes det minst sagt trakigt. Tank vad mycket vi tar for givet, att allt ska fungera pa en gang och helst problemfritt. Problem moter jag ju hemma i Sverige ocksa, men det kanns lite lattare i en miljo man kanner, runt manniskor som kanner en och pratar ett sprak man forstar och detta ar bara borjan pa min resa.... Nu nar jag satt pa mitt rum med oppen dorr knackar en kollega pa och fragar om allt ar okej och om jag har allt jag behover, vi har inte halsat forrut men han fragade anda om allt var bra. Jag berattade om mina 'problem' med SIMkortet och med internetuppkopplingen. Nar problemet inte gick att losa erbjod han sin egen dator att jag fick lana den. Tank vad Gud ar god att han vet vad vi behover, han sander inte alltid den losning som vi tycker ar bast utan later oss fa se hans omsorg pa andra satt. Nu fick jag ju inte bara mojlighet att maila utan ocksa tillfalle att halsa pa den har mannen och hans fru och traffa fler trevliga manniskor. Ingen nod pa mig an sa lange, SIM kortet kommer kanske fixas imorgon och internet pa mandag. Och just det en till vis manniska sa: Saliga aro de flexibla ty de skola icke brytas!!!