Thursday 23 April 2015

Påsk i Bafumen

Det var ju påsk för inte så länge sen och jag tänkte bara dela med mig lite om hur jag fick förmånen att fira påsk i Bafumen. Jag ville så gärna besöka Ma Christy, Nisa, Lud och Prosper och Fonen i Bafumen och andra vänner och kollegor som jag jobbat tillsammans med, innan jag åkte tillbaka till Sverige. Först hade vi en TV-intervju med Katolska kyrkan på morgonen i Bambili men direkt efter den så tog jag taxi och åkte till Bambui. Därifrån tog jag taxi vidare till Belo och därifrån vidare till Fundong. I Fundong är det inte alltid så lätt att få taxi till Bafumen, men det finns alltid motorcykelkillar som gärna kör en för en slant. Resan i sig tar ca 40 min beroende på väder och väglag. Den här gången var det soligt och det var fantastiskt att minnas allt som Gud gjort sen första gången jag åkte till Bafumen 2011.

Påsk i Bafumen firas lite annorlunda. Det är inte så mycket ägg, sill och potatis, inte finns det så mycket godis heller. Men folk går till kyrkan. Tidigt på uppståndelsedagen gick vi i samlad trupp från kyrkan upp till en hög kulle i byn. Där kl 3 på morgonen lovsjöng och prisade vi Gud för hans seger över döden. Vi lyssnade på en kort predikan och när solen började synas över horisonten då började vi bege oss ner för kullen i jublande lovprisning. Vilken upplevelse att få prisa Gud och dansa i seger över att han 'när han såg blodet på dörrposten hos israelernas hem, då gick han förbi dem' utan att skada eller göra något mot deras förstfödda. Samma kraft finns i Jesu blod. När det finns struket över vårt hjärtas dörrpost kan varken synden eller döden förgöra oss. Lovat vare Jesu Kristi Gud och Fader!

Vill du se lite, eller iallafall höra sången från berget så klicka här: Påsk i Bafumen 2015