Monday 24 March 2014

Lära från början!

Idag är måndag, en ny vecka med nya utmaningar och nya spännande uppdrag. Jag reser till Yaounde imorgon för att vara med på ett möte för lingvister på vårt kontor där. Men det har hänt mycket på en vecka här.


Vi hade ett möte med våra sponsorer och partners från olika delar av världen, Kanada, Burkina Faso, Fillipinerna, Guinea Bissau i Mmen i fredags. De kom för att undersöka vårt alfabetiseringsprojekt, för att träffa pastorerna och översättarna där. Vi hade ett bra utbyte av kunskap och erfarenheter för att se hur vi kan utveckla projektet mera. När saker och ting går framåt finns det anledning till att glädjas och vara tacksam men ännu mer borde vi se hur vi kan göra saker ännu bättre. Det är dock svårt att diskutera vad vi inte lyckats så bra med. Jag vet saker som jag vill göra annorlunda för projektet i Bambili den här gången. Jag vill vara mer inriktad på att göra det folket vill. De har säkert många ideer om vad de tycker är intressant och viktigt i sitt språk. Om vi nu får chansen att skriva och publicera något tillsammans med folket i Bambili bör det vara något som de själva är intresserade av. Kanske de vill publicera namn på djur, träd, eller sina ordspråk, historier, sånger, recept eller berättelser som kan hjälpa människor i vardagen. Låter inte så komplicerat kanske att låta människor styra själva över sitt språk men det är så lätt att gå in i sitt eget projekt, man drömmer och gör det man själv tror är bäst när ens medarbetare sitter och tyst håller med fast de kanske har en annan idé. Det är inte lätt det där med kommunikation.

Så igår, kom det 13 barn och ville lära mig Bambili. Barn är verkligen bra lärare. De är inte rädda för att rätta mig och de försöker prata så tydligt de kan för att jag ska höra varenda konsonant, vokal och ton. De lärde mig namnen på olika kroppsdelar så vi sjöng tillsammans: Atu (huvud), mbi'lu (axlar), njam (rygg), bətam (ben), mkwi'ɗu (knän), mɨkwu (fötter) Nwi lə kɔŋɔ wɛ nu (Gud älskar mig!) Så roligt. Vi kunde inte låta bli att skratta när vi försökte sjunga sången så fort som möjligt. Tänk vad roligt det kan vara att lära sig språk!