Monday 17 February 2014

Tack Jesus för nåden!



Tack Jesus för nåd som gör att jag kan börja om. Tack Jesus för nåd som ger mod att försöka än en gång. Tack Jesus för nåd som ger tröst i min egen svaghet. Tack Jesus för nåd som ger mig del av evig verklighet.

När jag kom till Kamerun första gången kände jag mig som ett barn, jag kände ingen, kunde inte prata så bra franska, visste inte riktigt hur jag skulle klä mig för att passa in eller hur jag skulle hälsa och prata för att interagera med människor. Sådana erfarenheter gör en ödmjuk och man inser att det inte är så lätt att vara en främling. Så den här gången tänkte jag att det skulle vara annorlunda. Jag känner ju ganska många här nu, och visst har min franska förbättrats och garderoben har jag uppdaterat enligt kontorsstandard, högklackat och kjol bla. Jag lärde min läxa. Men ändå känns det som att listan av saker som vi gör annorlunda här i Kamerun jämfört med Sverige är oändlig. I köket till exempel, hur vet man att man inte ska spola ner smutsvatten i slasken utan slänga det utanför, eller att man tvättar skorna utomhus och inte inomhus, så man slipper smutsvatten i badrummet, eller hos myndigheterna att man bör fråga helst två tre gånger om det är något annat papper man behöver fylla i för att göra ens ansökan giltig, att man inte behöver ge dem några pengar för att det är fredag, de får ju faktiskt bra betalt för att göra sitt jobb. Listan på saker jag lär mig här blir bara längre för varje dag och jag älskar det, det utmanar mig, ger mig tillfälle att träna mitt tålamod och min kärlek till människor. Att aldrig låta något stjäla ens frid och glädje, att man aldrig slösar tid om man bara bestämmer sig för att njuta i väntan på något bättre. Jag älskar Kamerun, jag älskar Afrika, men livet har ändå sina utmaningar. Jag tackar Gud för hans nåd att bevara mig ödmjuk så jag kan lära mig av varje ny, oväntad, spännande situation.  Så min bön idag blir: Herre bevara mig ödmjuk att jag må se varje utmaning som ett tillfälle att förhärliga dig på nya sätt och att jag aldrig ger upp hur många gånger jag än måste försöka innan jag lär mig. All glory to you!