Friday 28 February 2014

Bambili - vilket underbart folk

Jag vet inte vart jag ska börja... jag har senaste två dagarna varit i 'min' nya by, Bambili. I tsidags kände jag inte en enda människa där, men så fick jag ju kontakt med proffessorn i Usa, vars syster Mama Mary jag träffade i Bamenda, som i sin tur hade en son som bor i Bambili. När jag klev ur taxin i onsdags ställde jag mig bredvid Auntie Dora, hon säljer apelsiner där vid vägskälet 'three corners' Bambili. Hon gav mig generöst en av sina saftiga apelsiner. Vilket välkomnande. Sen mötte mig min bror som jag aldrig träffat förr men som är son till Mama Mary och eftersom han är hennes son och jag är hennes nya dotter så ser han mig som del i familjen. Han heter Benedict men är mest känd som Daddy. Alla i hela Bambili känner Daddy och han tog mig med på en sightseing över hela byn på sin motorcykel. För besväret bad han inte om någon betalning, han såg det som sin egen del av projektet att utveckla bambili språket. Daddy hade till och med letat efter ett ställe för mig att bo. Huset var nytt och fint, ett rum och ett litet köt och litet badrum. Det var bara ett problem husvärden ville att jag skulle betala mycket pengar och dessutom var rummet inte riktigt så stort och ljust som jag skulle behöva. Men tänkte jag vi får väl tänka på det. Så kom jag hem och tänkte att om husvärden inte kan komma överens med mig om ett rimligt pris, hur ska vi då kunna lösa andra problem som eventuellt kan uppstå längs vägen. Sen om det är så där mörkt inomhus hur kommer jag då att kunna studera och läsa bra. 

Så i torsdags, igår, anlände hela mitt CABTAL team till Bambili och vi besökte Fonen. Vilken man, ung men med mycket auktoritet och väldigt gudfruktig. När han nu hörde att sister Mirjam letar efter ett ställe att bo på kallade han på sina egna bröder och vänner och beordrade dem att söka reda på en plats. Jag häpnar och förundras när jag besökte platsen idag. Vilken lägenhet, två rum och ett stort badrum, fin veranda och sen vilken utsikt! Jag hade inte kunnat valt en vackrare plats att bo på. Är inte Gud stor och vacker och underbar som ger sina barn sådana överraskningar.  Gud förmår att göra långt mer än vi kan bedja eller tänka!