Wednesday 12 February 2014

The Lord is my shepherd I shall not want!



Idag var det Ungdomens dag i hela Kamerun, en röd dag då alla kontor och vanliga arbetsplatser är stängda. Jag passade på att besöka en av mina kära vänner Julie och hennes familj. Jag fick möjlighet att vila, äta och skratta tillsammans med hela familjen. Gud är god. Psalm 23 säger ju det att ingenting skall fattas oss. Det är så sant! Många kanske tror att det fattas många saker här i Kamerun, i byar utan rinnande vatten och el som kommer och går. Men sanningen är den att här fattas mig ingenting, Gud har verkligen förberett varje dag med så många goa stunder att även om jag skulle sakna något en kort stund så glömmer jag bort det. 

Jag har idag också fått äran att besöka ett par från Bambili. Min första kontakt med Mbili talare. Vi hade aldrig träffats förr men familjen tog emot mig här i sitt hem i Yaounde. Tack vare en professor i USA som själv är bror till frun i familjen. Jag skrev till honom, då han är författaren till grammatiken om Mbili språket, och frågade honom om han hade några kontakter, någon som kände till någonstans jag kunde bo i Bambili. Jag fick numret till hans syster och där satt jag idag ovetandes om vilka människor jag skulle möta. Allt jag visste var att de är släkt med en professor i USA och att de talar Mbili. Så när vi satt där såg jag på bilderna på väggarna och flera bilder visade mannen i familjen tillsammans med Kameruns president, Paul Biya. Så jag frågade vad mannen har för yrke. Då fick jag veta att han suttit i parlamentet. Tänk vad Gud är god, han för oss inför konungar redan innan vi vet om det. Det sätt som han och hans fru tog emot mig vittnar om Guds godhet och omsorg. Innan jag gick uppmuntrade han mig med orden att jag bara skulle höra av mig till honom om jag behövde hjälp på något vis.  Jag behöver verkligen inte sakna någonting.